پودر لباسشویی

در دوران باستان، هیچ اطلاعاتی از میکروارگانیسم‌ها و تاثیرات منفی عدم رعایت بهداشت برای سلامتی در اختیار انسان‌ها قرار نداشت. اما، آن‌ها متوجه رابطه‌ای بین سلامتی و پاکی شده بودند.
حدود 5000 سال قبل، انسان‌ها متوجه شدند که افزودن مخلوطی از خاکستر گیاهی (جلبک دریایی) و چربی زیتون ( روغن زیتون) به آب، باعث تمیزی بیشتر لباس‌ها می‌شود و نقش موثرتری در بهداشت خواهد داشت.
امروزه، می‌دانیم که نوشابه‌ها عملکردی مانند خواص صابونی خاکسترها دارند که باعث بهبود فرآیند تمیز کردن و شستشو می‌شود. همین موضوع، نقطه آغاز صنعت مواد شوینده بود که در بهبود سلامت و بهداشت انسان‌ها نقش بسزایی داشت.

این فناوری به لطف فنقی‌ها گسترش زیادی پیدا کرد و مردم مدیترانه توانسته بودند که محصولی مشابه با صابون تولید کنند.

همانطور که می‌دانید، شستن لباس‌ها به اندازه نظافت خانه و آشپزخانه، دارای اهمیت است. از بین بردن لکه از روی لباس، وظیفه‌ای است که باید هر روز انجام دهید و بخشی از برنامه روزمره‌تان است.
هنگام لمس سطوح مختلف، میکروب‌ها و سایر آلودگی‌ها در تماس با لباس‌هایتان قرار می‌گیرند. بنابراین، استفاده از شوینده مناسب برای حفظ سلامتی و زیبایی لباس‌ها بسیار حائز اهمیت است.
برخی از شوینده‌ها، رایحه‌ تمیزی و تازگی به لباس‌ها می‌افزایند. از بین شوینده‌های لباس، پودرها یکی از گزینه‌های مناسب برای از بین بردن آلودگی‌ها از روی لباس‌ها هستند.
در حقیقت، بعد از اولین موفقیت فنی در سال 1907، عصر پودرهای لباسشویی آغاز شد و اولین پودر لباسشویی با عملکرد سفیدکننده شیمیایی ایجاد شد.
بعد از مدتی، مصرف‌کنندگان از سفید شدن پارچه‌ها شاکی شدند. برای پیشگیری از سفید شدن لباس‌ها، تولیدکنندگان مواد شوینده در سال 1913 از آنزیم‌ها در ترکیبات پودرها استفاده کردند.

مقدمه‌ای بر پودر لباسشویی

در دهه 1930 از ترکیباتی به نام سورفاکتانت در پودرها استفاده شد. این ترکیبات، باعث بهبود عملکرد پودرها می‌شود. سورفاکتانت ماده فعالی است که مقدار ناچیز آن می‌تواند موجب کاهش کشش سطحی آب شود.
در دهه 1940، ترکیبات دیگری به نام فسفات‌ها به منظور کاهش سختی آب، به ترکیبات پودرها اضافه گردید. همچنین، در دهه‌های بعدی، ایده‌ها و اکتشافات جدید موجب راحتی در شستشو و بهبود عملکرد پودرها شد.
انبوه سازی تولید پودرها باعث کاهش قیمت‌ها و گسترش آن شد. در سال 1990، تولید مواد شوینده بدون صابون در سطح جهان به 7 میلیون تن رسید. این در حالی بود که فروش پودرها چیزی بالغ بر 12.7 میلیون تن بود.
پودر لباسشویی، رایج‌ترین‌ترین شوینده است و حجم فروش آن دو برابر مایعات می‌باشد. سالیان سال است که هیچ جایگزینی برای آن‌ها پیدا نشده است. اما سوالی که پیش‌می‌آید این است که « مزایا و معایب پودر لباسشویی چیست؟» ابتدا به معرفی یک شوینده مناسب به شما خواهیم پرداخت. هدف سازنده این شوینده با ترکیبات ویژه، کاهش معایب پودر لباسشویی در حین شستشو و افزایش طول عمر لباس‌ها بوده است.

مزایای پودر لباسشویی

پودرهای لباسشویی از ترکیباتی شیمیایی و مواد فعالی به نام آنیونیک تشکیل شده‌اند که باعث افزایش قدرت پاک‌کنندگی و لکه‌بری لباس‌ها می‌شود و درخشندگی لباس‌ها را به ارمغان می‌آورد.
پودرهای لباسشویی بعد از حل شدن در آب، کف تولید می‌کنند که این امر به دلیل مواد معدنی موجود در آن‌ها می‌باشد. در این مواد شوینده از انواع اسانس‌های مختلف به منظور ایجاد رایحه ملایم و دلپذیر استفاده می‌شود.
یکی دیگر از مواد سازنده، پودرها بلیچ‌ها هستند که باعث از بین رفتن لکه‌های چربی و بو از روی لباس‌ها می‌شوند.
بزرگترین مزیت پودرها، زبری آن‌ها است که به از بین رفتن سمج‌ترین لکه‌ها از روی انواع پارچه‌ها کمک می‌کند و باعث آسان‌تر شدن شستشو می‌شود. تنها کافی است مقداری از آن‌ها را مستقیما روی لباس‌ها قرار دهید و محل را مرطوب کنید و به آرامی مالش دهید. سپس، شاهد از بین رفتن سخت‌ترین لکه‌ها از روی لباس خواهید بود.
پودرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب برای استفاده در آب با سختی بالا باشند. همچنین، تولید کف کم و کنترل شده این مواد شوینده، شستشو را آسان و آب مصرفی را کاهش می‌دهند.

از دیگر مزایای پودر لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

پودرها در مقایسه با سایر شوینده‌ها دارای قیمت مناسب‌تر و صرفه اقتصادی می‌باشند.
بسته‌بندی پودر لباسشویی، مقوایی و سازگار با محیط زیست است.
پودرها با دوام‌تر از سایر شوینده‌ها هستند و مصرف‌کنندگان می‌توانند آن‌‌ها را به صورت عمده خریداری کنند و از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.
وجود آلکیل بنزن سولفونات در ترکیبات پودر، لکه‌های چمن، گل و خاک را به راحتی از بین خواهد برد.
پودرهای لباسشویی برخلاف مایع‌ها، نیاز به مواد نگهدارنده ندارند.